Tweewielers - Royal Enfield Red Bullet 350

Kennismaking - Tweewielers - Royal Enfield Red Bullet 350 (1977)


In India zag ik verschillende Royal Enfield-motoren, vooral de oude modellen vond ik prachtig. Enfields worden in Chennai nog steeds gemaakt, maar zijn niet zo populair meer omdat de fabriek weinig aan innovatie doet en hun motoren het op alle punten afleggen tegen een moderne Jap. Het is spartaans rijden op een Enfield.
Motoren gingen lang mee in India, omdat je voor een nieuwe jaren moest sparen en repareren veel goedkoper is dan vervangen.
Maar nu het inkomen voor de mensen stijgt, verdwijnen de oude Enfields en ook de vaardigheid ze op te knappen.

Hebben dus, zo'n Royal Enfield! Ik probeerde het via de brer van Wil, Geert, maar die is druk met rijst en kaas. Gelukkig staan op Youtube wat filmpjes van restauratiebedrijfjes waar uit wrakken weer een hagelnieuwe oude Royal Enfield getoverd wordt. Vier techneuten zijn daar pakweg 40 dagen mee in de weer - het resultaat is een tiptop gerestaureerde oldtimer motorfiets. Die gaat vervolgens in een krat met een postzegel erop naar waar iemand 'm hebben wil.

Naar mij bijvoorbeeld...

.

de opgesnorde red bullet wordt gestript 1 de opgesnorde red bullet wordt gestript 2 de opgesnorde red bullet wordt gestript 3

 

Mijn Indiase internetvrienden zochten een Royal Enfeld op van voor 1977. Ik wil namelijk per se een oldtimerkenteken, om geen motorrijtuigenbelasting in Nederland te hoeven betalen. Het liefst wilde ik een motor van minstens 50 jaar om voorbereid te zijn op opnieuw een wijziging van de belastingvrije grens, gedoe met importheffingen of gezeur met een APK voor motorfietsen.

Dat is gedeeltelijk gelukt: de voor mij opgespoorde Royal Enfield is uit 1973. In ieder geval oud genoeg om tegen laag tarief in te voeren en vrijgesteld te worden van wegenbelasting.

 

het motorblok in opbouw De revisie van de Royal Enfield beslaat de fiets zelf en het blok.
En als alle componenten klaar zijn, begint een omvangrijk assemblage-werkje.

Het kaalgemaakte frame wordt verstevigd, gestraald gecoat en afgelakt. Ik koos voor glanzend zwart met een gouden striping en belettering.

Het eencilinder-blok wordt helemaal gereviseerd, met nieuwe lagers en veren. De 350 cc cilinder wordt gehoond, er komt een nieuwe zuiger in. Als het revisiewerk klaar is, is er een blok dat niet voor nieuw onderdoet, waarschijnlijk zelfs beter is dan nieuw.
Het serienummer van het blok past bij het serienummer van het frame (matching numbers) - zo blijft het een originele motorfiets.

Ik kon ook het zadeltype kiezen, voor twee zadels of een bagagerek. Het werd een zweefzadel met een rekje - het is dus een solo-motor geworden.
Verdere opties waren de richtingaanwijzers voor en achter. Voor motoren uit 1973 zijn die in Nederland verplicht - erop dus.

 

klaar voor Indiase keuring en export

Op deze foto van medio december 2017 zie je de Royal Enfield opgebouwd.
Om in Nederland zonder veel gedoe ingevoerd te kunnen worden, moet het Indiase kenteken helemaal in orde zijn. Dat vraagt om een herkeuring in India. De UTE5207 is daar glansrijk doorheen gekomen.
Met dat Indiase kenteken kan de Enfield voorzien worden van export-papieren en weer deels afgebroken worden (spiegels, stuur, pedalen) en goed beschermd het krat in.

Onderweg naar mij!

 

Klik hier om terug te gaan naar de pagina Tweewielers