Tweewielers - Chang Jiang

Kennismaking - Tweewielers - Chang Jiang


Het idee
Chang Jiang motoren
Mijn CJ arriveert
Hoe is het nu met de CJ?

 

 


Het idee
Eind 2005 kreeg ik het plan via de broer van Wil uit India antieke motoren te importeren. Geert zou ze daar dan moeten opscharrelen en laten restaureren - helemaal gereed voor de RDW-keuring. Maar dat bleek lastiger dan gedacht, want Geert had niet veel sjoegel van motoren en oude Enfields voldoen aan geen enkele kwaliteits- of milieu-eis, rijden niet op loodvrije benzine en een drastische aanpassing en een dure uitgebreide keuring bleek noodzakelijk.
Tijdens het zoeken naar transport- en invoermogelijkheden, kwam ik de Chinese uitvoering van de klassieke BMW R71 tegen, een model uit 1938. In China zijn dergelijke motoren bij duizenden voor het Rode Leger gebouwd. De BMW R71 is ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar geweest, dus.....
Mijn inportplan bleek niet uniek. Ik kwam (allemaal via internet) een clubje tegen dat "mijn India-plan" in de vorm van een "China-plan" uit wilde voeren. Ik sloot me aan en we konden een Chinese restaurateur aan de slag zetten.
Mijn Chang Jiang is he-le-maal gerestaureerd met bijna allemaal nieuwe onderdelen uit de legermagazijnen. Ik kreeg 'm 13 september 2006.
Chang Jiang motoren

Chang Jiang (Grote Rivier) is een Chinees motorfietsmerk, gebouwd door Dong Tian Enterprise Co. Ltd. in Hangzhou.
Chang Jiangs (ook wel gespeld als Xiang Jiang) zijn volledige kopieën van oude BMW-modellen. De 750cc zijklepmotoren die voornamelijk als driewielige transportvoertuigen en het topmodel Black Star worden gebouwd zijn afgeleid van de BMW R 71, die ook model stond voor de Russische Urals en Dneprs. Black Star is de "westerse" naam voor de Chang Jiang-motorfietsen.

Waarschijnlijk zijn de Chinezen via Rusland aan de modellen gekomen toen de Russen overschakelden op kopklep-techniek. Sinds een fabrieksdelegatie begin jaren tachtig een bezoek bracht aan Duitsland en daarbij "voor de grap" twee Chang Jiang-blokken ruilde tegen twee BMW R 80-blokken, worden ook deze, althans uiterlijk, nagemaakt.

De zware Chang Jiangs, waaronder de Black Star, worden nog steeds gebouwd in de Sjanghai Motorfietsen Fabriek, de Lanying motorenfabriek in Hunan en de Shuzhou Chang Jiang Machinefabriek. Onder de namen Tai Shan, Dong Tian en Yangtze worden de 750 cc-modellen ook gebouwd in de Tai Shan Productie en Constructie Motorfietsen Fabriek en de Noord-China No. 2 Fabriek. Verder worden 750 cc BMW-achtige motoren geleverd onder de naam Chang Dong.

 

Een belangrijke afnemer van de Chang Jiang-motoren waren (en zijn) de Chinese politie en defensie. Tienduizenden motoren vervullen/vervulden een belangrijke rol in de landsverdediging. De CJ's werden uitgerust met machinegeweren, raketlanceerinrichtingen en dienden als infanterie-voertuig. De 4-persoons-CJ (twee zadels en een duo-zijspan) was een vrij normaal model. De CJ's bleken onverwoestbaar en in combinatie met vele magazijnen vol onderdelen, kon China tientallen jaren vooruit met deze klassieker.

 

Nu het leger op grote schaal CJ's uit de vijftiger en zestiger jaren afdankt, worden die met behulp van de onuitputtelijke voorraden voor het Chinese publiek opgeknapt. Omdat Chinezen geweldig zijn in oude technische beroepen (metaalbewerking, draaibanken, machines) levert dat gerestaureerde motoren op van goede kwaliteit - al zijn het geen onderhoudsvriendelijke "moderne Jappen" en lusten ze voor een motorfiets een flinke slok benzine (1:12).
Mijn CJ is een oude legermotor die compleet gereviseerd is en vooral met nieuwe onderdelen uitgerust. Alleen het frame is oud en dat is prettig voor de wegenbelasting (nul) en de verzekering (oldtimer-tarief). Daarnaast is de keuring soepel, omdat de motor moet voldoen aan de eisen die bij zijn leeftijd passen. Zo zijn veiligheid, milieu (uitlaatgassen en herrie), remvertaging en dergelijke van minder belang.

 

Mijn Chang Jiang arriveert

Wanneer ik de CJ zou krijgen wist ik lange tijd niet precies - ik hoopte begin juli 2006, maar het wordt door allerlei omstandigheden september. Het heeft een paar maanden gekost voor we met een stel gekken een zeecontainer volgeboekt hadden (12 motoren). En daarna moest de Chinese restaurateur aan de slag.
En dan kwam het transport in China, de Chinese douane, een typhoon voor de kust van Sjanghai,, de zeereis, de overslag, de Nederlandse douane, de treinreis naar Venlo en het ophalen.
Wat nog moet is langs de RDW voor het scoren van een goedkeuring en een kenteken. Dat is nog een hele gang te gaan .

 

Ik haalde cd CJ met een vrachtautootje op uit Venlo. Zoals je ziet past het maar net in de breedte. De kist weegt 400 kilo en meet 1.50 bij 2.00 bij een meter hoog.
Over het vervoer heb ik even nagedacht. Met een kar achter de Yota zou lastig worden. Ook een geremde kar zou voor de Yota met een kist van 400 kilo wat veel zijn. En hoe zou ik de CJ van de kar moeten krijgen?
De oplossing bleek een wagen met een laadklep die groot genoeg was.

 

Het ophalen van de kist was een leuk en spannend karweitje. Hoe zou de CJ eruit zien? Was het wel een motorfiets? Of kreeg ik een krat damesschoenen in maat 37? In Venlo bleek het al om echte motoren te gaan. Daar werden de serienummers gecontroleerd langs een weggenomen plank van het krat.
Thuis sloopte ik in de vrachtwagen het krat om de CJ weg, zodat-ie via de laadklep naar beneden kon.

 

Hier staat de CJ op de laadklep. Het past maar net en Sven houdt 'm in de gaten.
We rollen de CJ de garage in. Starten dur ik niet, omdat eerst de olie gecontroleerd moet worden. En natuurlijk zit er ook geen benzine (en accu) in de CJ.

De zaterdag na aankomst heb ik dat allemaal gecontroleerd. En joepie: na één keertje kicken liep de motor.
En toen was het hek van de dam en kwam er het eerste illegale rondje!

 

Bij de CJ heb ik een onderdelenset aangeschaft. Daarin zitten de essentials, tenminste, dat neem ik aan. Als het de belangrijkste zaken zijn, dan kan ik ellende verwachten met de bobine, de drukgroep, de kleppen, de pakkingen, met een heleboel dus.
Toch lijkt me het een goede koop. Voor de band betaalde ik 26 US Dollar, dus iets meer dan 20 euro. Ik gelloof niet dat je daar in Nederland een stukje band voor kopen kan....

 

En nu?

Augustus 2007 - hoe is het nu met de Chang Jiang?

De 12 importeurs van hun Chang Jiang beschikken over één verklaring van het Chinese leger waarin staat dat de motoren met serienummers x, y en z uit respectievelijk 1962 en 1963 toebehoorden aan het Volksleger, in 1998 afgedankt werden en verkocht aan het restauratiebedrijf.
Die verklaring is nodig om de RDW te overtuigen de oude eisen te hanteren - door de huidige toets komt de CJ nooit. Ook is het met die verklaring mogelijk een oldtimer-kenteken te verkrijgen en dat is weer nuttig voor het belastingvrij rijden.

Het duurde lang voor de RDW genoegen nam met die ene verklaring. Ze wilden per motorfiets een dergelijk bewijsstuk. Inmiddels mag er met dat ene dicument in Venlo worden gekeurd en de eerste fietsen zijn voorzien van een kenteken.
Ik moet die gang nog maken en wil dat zonder de zijspan doen. Dat scheelt gezeur over de remafstelling, reflectorplaatjes en de motor kan op een karretje in plaats vabn dat een vrachtauto gehuurd moet worden. En omdat ik er van uitga dat het minstens twee keer keuren wordt (ze hebben vast wel wat te mekkeren), is het vervoerscenario wel belangrijk.

Die keuring wil ik nog in 2007 laten uitvoeren, maar ik zit met verlofdagenschaarste. Bij nieuwe werkgever meteen een maand vakantie opnemen soupeert nagenoeg alle verlofrechten voor de rest van het jaar op!
Misschien gaat het toch nog lukken.

Ondertussen staat de CJ met 21 illegale kilometers op de teller in een garage in Breda. Ik heb die garage speciaal voor de CJ gekocht, een beetje overdreven misschien; nog een garage, maar gezien de ontwikkelingen (mettertijd verhuizen, misschien wat opslaan, Sven die achterblijft) moet dat maar. Ik beschouw het als geldbelegging, zo'n nieuwe CJ in een nieuwe garagebox.

Op de foto zie je mij in China, ik geloof in Dali (vlak bij Tibet en Birma). Ik zag in vier weken China maar 2 Chang Jiangs en alletwee in erbarmelijke toestand...

Klik hier om terug te gaan naar de pagina Tweewielers